Debat: E-health, daar worden we toch beter van?!

27-03-2019

Techbedrijven als Facebook, Apple, Twitter, Alibaba, Amazon.com e.d. investeren flink in de digitale platformeconomie op het terrein van de gezondheidszorg. Een belangrijke notie is dat deze markt niet alleen de ziektezorg digitaliseert, maar vooral ook de consumenten empowert om gezonder te leven. Enerzijds biedt dat enorme kansen voor preventie en gezondheidsbevordering. Anderzijds zijn er publieke belangen te borgen. Wie garandeert dat deze consumentenmarkt voor gezondheid niet elitair wordt en dat het alleen maar de portemonnee van enkele aandeelhouders spekt?

Op het Nederlands Congres Volksgezondheid, 11 april, delen - onder leiding van Lea Bouwmeester - panelleden Jolande Tijhuis (voorzitter van de Raad van Bestuur van GGz-instelling Vincent van Gogh in Venray), Aart-Jan van Triest (CEO van Fit Channel), Theo Hooghiemstra (directeur Hooghiemstra & Partners en Expert-bestuurder bij MedMij) en Thomas Plochg (directeur van de Federatie voor Gezondheid) hun reflecties hierop. Het NCVGZ geeft daarmee een vervolgimpuls aan het debat dat Ucreate, de Economic Board Utrecht, ECP en de Federatie voor Gezondheid in de Ehealth week 2019 startte.