Studio Weltschmerz - De Oerkracht van Gezondheid

04-11-2019

Hoe kan de Nederlandse samenleving haar focus verleggen naar gezondheid in plaats van ziekte? Het is tijd om de complexe maar broodnodige kanteling die onder de oppervlakte reeds gaande is in het volle daglicht te zetten. Dat vraagt om een goed gesprek én actie.

‘De Oerkracht van Gezondheid’, of hoe we ‘gezondheid’ tot een levenshouding kunnen maken.

Meer aandacht voor een gezonde leefstijl om gezond te zijn en ook te blijven in plaats van zorg om beter te worden. In de samenleving dringt het besef steeds meer door dat de maatschappij kan worden ontzorgd en versterkt als mensen hun zelfhelende vermogen en zelfredzaamheid weer (leren) aanspreken. Maar hoe kan de Nederlandse samenleving haar focus verleggen naar gezondheid in plaats van ziekte? Het is tijd om de complexe maar broodnodige kanteling die onder de oppervlakte reeds gaande is, in het volle daglicht te zetten. Dat vraagt om een goed gesprek én actie.

In een serie tweegesprekken vertellen ‘veranderaars’ hoe zij gezondheid als leitmotiv voor hun dagelijks werk hanteren. De dialogen schetsen een concreet beeld van de aanpak die deze mensen aan het uitrollen zijn. We voeren een gesprek over oplossingen want we willen hiermee voorbij de probleemdiagnose. Het gaat om het aanmoedigen tot vernieuwen en tot daadwerkelijk handelen (aan de slag gaan ondanks systemische tegenwerking).

Deze serie tweegesprekken zijn een initiatief van de Federatie voor Gezondheid, zorgverzekeraar ONVZ, Pharos expertisecentrum gezondheidsverschillen en Studio Weltschmerz.

Vanaf dinsdag 5 november wordt dagelijks een tweegesprek ge-released.

De serie startte met een introductiegesprek over dit thema tussen Thomas Plochg, directeur van de Federatie voor Gezondheid, en Lea Bouwmeester. Alle gesprekken zullen we uiteindelijk hier publiceren